Alla inlägg under oktober 2014

Av Unni Cederwall - 14 oktober 2014 15:03

Mitt/mina hälsomål:
1. Äta frukost varje dag.
2. Inte äta godis varje dag
3. Träna lite

Varför har du valt just detta/dessa? Jag har valt dessa för det är dem jag värderar högst och något jag verkligen vill ändra på.
Detaljerad planering för varje:

1.Jag brukar som sagt inte äta frukost varje dag men har tänkt att ändra på det. Och när jag ändå håller på ska det va en bra frukost och något jag samtidigt kan njuta av.
Saker jag kan äta: havregrynsgröt med sylt eller socker och mjölk, macka/or med skinka eller ost och med mjölk/oboy, bär smoothie
För att kunna nå det här målet måste jag gå upp kanske lite tidigare. Bara 10 minuter eller så. Jag kan även välja kläder dagen innan så sparar jag ännu mer tid.

2.Jag äter som sagt alldeles för mycket godis och det ska det bli en ändring på det. Men jag kommer inte kunna ta bort allt godis på en gång utan tänker trappa ner. Först börjar jag med att äta både fredag och lördag och även 2 gånger något litet under veckan. Sen ska jag klara så jag bara äter på fredagar. För att nå det här målet måste jag lära mig säga nej till Elin om hon vill gå på affären och om hon ändå vill kan jag vänta ute, så att jag inte blir frestad av allt.

3.När jag pratar om att träna lite menar jag kanske göra lite squats och plankan eller går en promenad hemma och lite sånt där. Och sen kanske jag gör det här i 10-20 minuter per dag. Sen ska jag ju börja gå på gym med pappa och då får jag ju det avklarat där. För att nå det här målet måste jag kanske ha en påminnelse på mobilen så jag kommer ihåg. Jag är väldigt glömsk av mig speciellt när det kommer till saker jag inte vill göra.

Av Unni Cederwall - 14 oktober 2014 14:23

Här kommer lite om hur jag mår och lever just idag.

Matvanor: Jag brukar inte äta frukost varje dag, jag har väldigt svårt för att äta på morgonen och har ingen aptit och mår lite illa. När jag är själv brukar jag inte ha tid heller. Jag brukar i alla fall att försöka äta nått litet, dricka yoghurt eller äta någon liten macka bara. Lunch äter jag varje vardag eftersom jag då är i skolan. På helgerna vaknar jag så sent så blir att jag äter frukost och sedan middag. Men på vardagarna kan jag äta rätt så mycket mat faktiskt. Tyvärr äter jag lite för lite grönsaker men annars äter jag ju bara av det som serveras på skolan. Middag äter jag varje dag, vad jag äter beror helt på vad vi i familjen har lust för och om någon utav oss orkar göra nått stort eller inte. Äter väl egentligen lite för mycket skräpmat då det ofta blir en lösning på mat innan man ska på drama eller liknande.

Reflektion över mina matvanor: Att jag inte äter frukost varje dag är jätte dåligt. Frukosten är den viktigaste måltiden på dagen, och utan den orkar man inte koncentrera sig lika mycket. När jag sedan äter frukost är den inte jätte bra heller då det är lite för mycket snabbt socker och sånt. Mina lunch vanor är ändå rätt bra och jag varierar mig helt okej. Något jag skulle kunna förbättra är grönsakerna och äta mer sånt. Middag är också rätt bra förutom att det för ofta blir skräpmat. Nackdelen med mina matvanor är ju att det är för mycket socker och fett inblandat och det gör ju så jag lättare blir tjock.

Fysisk aktivitet/träningar: Jag tränar tyvärr typ ingenting alls. Förut dansade jag ju flera gånger i veckan och flera timmar varje gång. Men nu när det har blivit som det blivit med min arm och att jag fått komplikationer och opererat osv så har jag inte dansat något alls på jätte länge och inte heller gjort något annat. Jag och pappa gick på gym ett tag men nu har inte han haft tid men vi ska börja om någon vecka igen. Så just nu är det ingen träning alls men det ska förändras nu när jag börjar med det här. Har även vart hos doktorn så fått reda på vad jag får göra och inte göra.

Reflektion över mina fysiska aktiviteter: Att jag typ inte rör på mig alls är bara dåligt. Det påverkar mig inte bara fysiskt utan även psykiskt. Att inte röra på sig blandat med alldeles för mycket skräpmat gör ju att jag blir tjock. Nu ska ni inte tro att jag inte har någon koll på min kropp alls för det har jag ju. Ser ju till så att jag inte blir överviktig och att jag håller mIn vikt.

Psykosocial hälsa: Min psykosociala hälsa är lite blandat. Jag har det jätte bra i min familj förutom att jag och min mamma bråkar väldigt mycket. Och visst alla barn bråkar med sina föräldrar men vi bråkar ovanligt mycket. Men jag tror faktiskt att det har börjat vända. Vi bråkar fortfarande mycket men inte alls lika. Förut innan min mamma och pappa skilde sig så var det dem två som bråkade väldigt mycket, jag bråkade även jag med men blev mer efter att dem hade gjort slut. Jag tycker dock att det blev bättre när dom gjorde slut. Dem är ju fortfarande bra kompisar och vi umgås mycket hela familjen. Men det har alltid vart mycket bråk i min familj men det är något jag är van vid by now. Mina andra sociala relationer har blivit grymt mycket dåsigare sen jag va mindre. Om jag ska va helt ärlig tror jag det har med kompisarna jag har just nu. Eller två av dem i alla fall. Säger det inte för att vara elak men tror bara det är så. Dem gillar att klaga på andra och så vidare och man dras ju med lite grann. Försöker att komma ut från den onda cirkeln som blir. Jag mår även lite dåligt pga en viss kompis men har lagt det på hyllan för ett tag då jag vet hon har det extra jobbigt just nu. Min självkänsla växlar väldigt mycket mellan dålig och awesome. Som ni såg så skrev jag inte jätte dålig för har inte så himla dålig självkänsla då jag vågar va mig själv till 90% och bryr mig inte så mycket om vad en del obetydliga tycker utan kör på det som känns rätt för mig.

Reflektioner över min psykosocial hälsa: Både kompisar och familjen va ju inte super bra men tror det är kompisarna som tynger mig mest. Speciellt en kompis då. Men sen är jag ändå ganska nöjd, fler kompisar skulle ju inte skada men som sagt svårt när man kommit i en ond cirkel. Människor verkar inte gilla mig lika mycket som innan jag börja umgås med mina kompisar. Tror att det är så att dem inte får chansen se riktiga jag utan tror jag är väldigt lik dem.

Övrigt: Jag dricker inte, jag röker inte och jag snusar inte eller tar några andra droger. Min sömn är inte jätte bra och har även pratat med en doktor om det så jag har nu sömntabletter jag kan ta om jag känner jag behöver. Men brukar gå och lägga mig vid 11 och stiger upp 7. Sitter grymt mycket vid datorn men man gör ju även läxor på datorn nu för tiden så blir dubbelt så mycket om inte ännu mer.

Reflektion: Ända dåliga är sömnen och datorn men datorn ser ändå mina föräldrar till lite så ingen fara och sömnen får jag ju hjälp för om jag väljer ta tabletterna.

P.s har bipolär och det påverkar min psykiska hälsa också.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Jag är en tjej på 15 år som ska skriva om mina hälsomål

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Oktober 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards